(Bron: Autoweek, tip Uul)
In deze dubbeltest van Autoweek neemt de Dacia Duster het op tegen de driemaal zo dure Land Rover Freelander.
Dat lijkt een ongelijke strijd, de Land Rover Freelander is namelijk dé maatstaf voor het offroad rijden bij uitstek en wil je die specialist verslaan dat moet je van goede huize komen.
Als je naar de verkoopcijfers kijkt is de Dacia Duster een groot succes net als voorheen de Dacia Logan MCV, gewoon heel veel auto voor relatief weinig geld.
De Dacia Duster heeft ook zijn "looks" mee.
Met zijn dikke uitgeklopte wielkasten, stoere hoge neus en robuust voorkomen valt hij bij veel mensen in de smaak.
Vaak dichten fabrikanten hun 4×4 auto’s volkomen ten onrechte offroad kwaliteiten toe en dat dachten we bij de Dacia Duster ook.
Daarom besloten we om de Dacia Duster maar in het strijdperk te sturen tegen de nieuwe Land Rover Freelander, de maatstaf op offroad gebied, ruim 3x zo duur als de Dacia Duster, dus – dachten we – dat wordt een ongelijke strijd.
Maar dat liep geheel anders, de Dacia Duster is offroad bijna net zo goed in de modder als de Land Rover Freelander.
Van buiten zien beide auto’s er prima uit en is van de grote prijsverschil nauwelijks iets te zien. Van binnen ligt dat anders.
Hoewel de Dacia Duster er verder keurig uitziet, overheerst hard plastic en ook zijn de stoelen te kort en geven ze maar weinig steun. Maar dat heeft ook een voordeel je stapt met je modderlaarzen gemakkelijker in de Dacia Duster met z’n rubberen matten als in de Land Rover Freelander met het sjieke "hoogpolige" tapijt.
Op asfalt doet de Dacia Duster het zeker niet slecht, maar daar rijdt de Land Rover Freelander een stuk verfijnder.
Offroad heeft Dacia een truc toegepast, door de zeer korte eerste en tweede versnelling lijkt het of de Dacia Duster een tussenbak (lage gearing) heeft.
Mike van Eikeren – finishte als derde Nederlander in de Dakar Rally in 2009 met zijn Toyota RAV4 – heeft beide auto's door de modder en de blubber gejaagd.
Zijn conclusie is dat de Dacia Duster maar bar weinig onder doet voor de Land Rover Freelander en dat is een groot compliment.
Meer offroad testen met de Dacia Duster:
Dacia Duster vs VW Tiguan
Dacia Duster vs Nissan Quashqai
Dacia Duster – De allerbeste SUV
Meer algemeen Dacia autonieuws vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vindt je Hier.
Alle prijzen en specificaties 2011 vindt je Hier.
Heel veel tips, trucs en techniek vindt je Hier en alles over tuning Hier.
In deze dubbeltest van Autoweek neemt de Dacia Duster het op tegen de driemaal zo dure Land Rover Freelander.
Dat lijkt een ongelijke strijd, de Land Rover Freelander is namelijk dé maatstaf voor het offroad rijden bij uitstek en wil je die specialist verslaan dat moet je van goede huize komen.
Als je naar de verkoopcijfers kijkt is de Dacia Duster een groot succes net als voorheen de Dacia Logan MCV, gewoon heel veel auto voor relatief weinig geld.
De Dacia Duster heeft ook zijn "looks" mee.
Met zijn dikke uitgeklopte wielkasten, stoere hoge neus en robuust voorkomen valt hij bij veel mensen in de smaak.
Vaak dichten fabrikanten hun 4×4 auto’s volkomen ten onrechte offroad kwaliteiten toe en dat dachten we bij de Dacia Duster ook.
Daarom besloten we om de Dacia Duster maar in het strijdperk te sturen tegen de nieuwe Land Rover Freelander, de maatstaf op offroad gebied, ruim 3x zo duur als de Dacia Duster, dus – dachten we – dat wordt een ongelijke strijd.
Maar dat liep geheel anders, de Dacia Duster is offroad bijna net zo goed in de modder als de Land Rover Freelander.
Van buiten zien beide auto’s er prima uit en is van de grote prijsverschil nauwelijks iets te zien. Van binnen ligt dat anders.
Hoewel de Dacia Duster er verder keurig uitziet, overheerst hard plastic en ook zijn de stoelen te kort en geven ze maar weinig steun. Maar dat heeft ook een voordeel je stapt met je modderlaarzen gemakkelijker in de Dacia Duster met z’n rubberen matten als in de Land Rover Freelander met het sjieke "hoogpolige" tapijt.
Op asfalt doet de Dacia Duster het zeker niet slecht, maar daar rijdt de Land Rover Freelander een stuk verfijnder.
Offroad heeft Dacia een truc toegepast, door de zeer korte eerste en tweede versnelling lijkt het of de Dacia Duster een tussenbak (lage gearing) heeft.
Mike van Eikeren – finishte als derde Nederlander in de Dakar Rally in 2009 met zijn Toyota RAV4 – heeft beide auto's door de modder en de blubber gejaagd.
Zijn conclusie is dat de Dacia Duster maar bar weinig onder doet voor de Land Rover Freelander en dat is een groot compliment.
Meer offroad testen met de Dacia Duster:
Meer algemeen Dacia autonieuws vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vindt je Hier.
Alle prijzen en specificaties 2011 vindt je Hier.
Heel veel tips, trucs en techniek vindt je Hier en alles over tuning Hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten