Tekst: Daniël Remes
Opmerkzaam gemaakt door het grote verkoopsucces van de Dacia Duster besloot ik een bezoek te brengen aan de Dacia fabriek.
De Dacia Duster is niet de mooiste of de beste auto ter wereld, maar wat is eigenlijk de reden van het grote verkoopsucces, waarschijnlijk toch de lage prijs.
Kortom dat wilde ik dus zelf eens zien. Op een warme november morgen liep ik door de poort de Dacia fabriek binnen en kreeg ik een rondleiding langs het gehele productieproces van de Dacia Duster.
De eerste fase is het persen van het staal, iedere dag wordt zo’n 95 ton staal gebruikt in diktes van 0,6 tot 3,5 mm.
Na het persen worden de afzonderlijke delen samengevoegd en gelast, een Dacia Duster 4×2 vereist 5117 laspunten en 4×4 liefst 5298 laspunten. De meeste laspunten worden handmatig gemaakt door 2500 werknemers, die om de 4 uur worden afgelost om slordigheden te voorkomen. Deze werknemers dragen beschermende kleding en worden ieder jaar bijgeschoold.
Het spuiten van de Dacia Duster is de meest tijdrovende klus, in totaal zo’n acht uur. Op deze afdeling, die verboden is voor onbevoegden, werken voornamelijk vrouwen.
Het laatste stadium is de assemblage, daar werken 1600 werknemers. De assemblage lijn bevat 250 auto’s en worden 2624 onderdelen samengevoegd.
De Dacia Dusters die gereed zijn worden in 7 minuten door een computersysteem gecheckt op werking van de motor, airbags, versnellingsbak e.d. Als laatste gaat de Dacia Duster door een regencabine om de waterdichtheid van de carrosserie te controleren.
De Dacia Dusters worden vervolgens via vrachtauto’s en treinen vervoerd. Iedere dag vertrekken er 1200 tot 1600 Dacia Dusters in 14 treinen naar Constanta waarvan ze met de boot naar Duitsland, Italié, Frankrijk en België worden vervoerd. De treinen hebben een lengte van 660 meter en vervoeren 208 tot 290 Dacia’s afhankelijk van het model. Naast deze treinen vertrekken er dagelijks ook nog eens 150 vrachtauto’s met 6 tot 10 Dacia’s naar diverse bestemmingen.
Wat cijfers:
Ieder dag worden er 1080 versnellingsbakken gebouwd door 700 werknemers.
In totaal is er 290.000.000 euro geïnvesteerd in de nieuwe 6 versnellingsbak (TL8) en de Euro 5 motoren.
Per uur worden er 65 Dacia’s geproduceerd, waarvan 20 Dacia Dusters.
De fabrieksterreinen bedragen 2.900.000 hectare.
Het gemiddelde salaris (per september 2010) bedraagt 3032 ron of tewel 697 euro.
Dacia beheert ook een waterzuiveringsinstallatie, deze levert drinkwater voor 15.000 inwoners van Pitesti.
Tot en met oktober 2010 zijn er inmiddels 283.034 Dacia’s geproduceerd, waaronder 60.568 Dacia Dusters.
Wordt Dacia een bedreiging voor Renault. Volgens de Financieel Times is Dacia hard op weg om een tweede "Skoda" te worden. Het geen nog maar eens bevestigd wordt door een finaleplaats van de Dacia Duster in de verkiezing auto van het jaar 2011.
Meer algemeen Dacia autonieuws vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vindt je Hier.
Alle prijzen en specificaties 2011 vindt je Hier.
Heel veel tips, trucs en techniek vindt je Hier en alles over tuning Hier.
Opmerkzaam gemaakt door het grote verkoopsucces van de Dacia Duster besloot ik een bezoek te brengen aan de Dacia fabriek.
De Dacia Duster is niet de mooiste of de beste auto ter wereld, maar wat is eigenlijk de reden van het grote verkoopsucces, waarschijnlijk toch de lage prijs.
Kortom dat wilde ik dus zelf eens zien. Op een warme november morgen liep ik door de poort de Dacia fabriek binnen en kreeg ik een rondleiding langs het gehele productieproces van de Dacia Duster.
De eerste fase is het persen van het staal, iedere dag wordt zo’n 95 ton staal gebruikt in diktes van 0,6 tot 3,5 mm.
Na het persen worden de afzonderlijke delen samengevoegd en gelast, een Dacia Duster 4×2 vereist 5117 laspunten en 4×4 liefst 5298 laspunten. De meeste laspunten worden handmatig gemaakt door 2500 werknemers, die om de 4 uur worden afgelost om slordigheden te voorkomen. Deze werknemers dragen beschermende kleding en worden ieder jaar bijgeschoold.
Het spuiten van de Dacia Duster is de meest tijdrovende klus, in totaal zo’n acht uur. Op deze afdeling, die verboden is voor onbevoegden, werken voornamelijk vrouwen.
Het laatste stadium is de assemblage, daar werken 1600 werknemers. De assemblage lijn bevat 250 auto’s en worden 2624 onderdelen samengevoegd.
De Dacia Dusters die gereed zijn worden in 7 minuten door een computersysteem gecheckt op werking van de motor, airbags, versnellingsbak e.d. Als laatste gaat de Dacia Duster door een regencabine om de waterdichtheid van de carrosserie te controleren.
De Dacia Dusters worden vervolgens via vrachtauto’s en treinen vervoerd. Iedere dag vertrekken er 1200 tot 1600 Dacia Dusters in 14 treinen naar Constanta waarvan ze met de boot naar Duitsland, Italié, Frankrijk en België worden vervoerd. De treinen hebben een lengte van 660 meter en vervoeren 208 tot 290 Dacia’s afhankelijk van het model. Naast deze treinen vertrekken er dagelijks ook nog eens 150 vrachtauto’s met 6 tot 10 Dacia’s naar diverse bestemmingen.
Wat cijfers:
Ieder dag worden er 1080 versnellingsbakken gebouwd door 700 werknemers.
In totaal is er 290.000.000 euro geïnvesteerd in de nieuwe 6 versnellingsbak (TL8) en de Euro 5 motoren.
Per uur worden er 65 Dacia’s geproduceerd, waarvan 20 Dacia Dusters.
De fabrieksterreinen bedragen 2.900.000 hectare.
Het gemiddelde salaris (per september 2010) bedraagt 3032 ron of tewel 697 euro.
Dacia beheert ook een waterzuiveringsinstallatie, deze levert drinkwater voor 15.000 inwoners van Pitesti.
Tot en met oktober 2010 zijn er inmiddels 283.034 Dacia’s geproduceerd, waaronder 60.568 Dacia Dusters.
Wordt Dacia een bedreiging voor Renault. Volgens de Financieel Times is Dacia hard op weg om een tweede "Skoda" te worden. Het geen nog maar eens bevestigd wordt door een finaleplaats van de Dacia Duster in de verkiezing auto van het jaar 2011.
Meer algemeen Dacia autonieuws vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vindt je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vindt je Hier.
Alle prijzen en specificaties 2011 vindt je Hier.
Heel veel tips, trucs en techniek vindt je Hier en alles over tuning Hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten