Bron: AutoBild
Tja, zit je achter je scherm van je computer op zoek naar nieuwe informatie over Dacia en dan krijg je deze duurtest onder ogen. Daar zit je als ‘fan site’ natuurlijk niet om te springen. Veel liever plaats je een test waarbij alles positief is. Maar ook Dacia is een merk waarbij niet altijd alles goed is of goed gaat en dat komt pijnlijk aan het licht in deze duurtest:
Wat mag je verwachten van een goedkope SUV als de Dacia Duster ? Niet veel zoals we nu weten. Na de duurtest van 100.000 kilometer zijn we met name teleurgesteld in de kwaliteit van de versnellingsbak en het veelvuldig voorkomen van roest.
De Dacia Duster is te koop vanaf 11.990 euro (Duitsland) maar wij gingen voor de duurste uitvoering, dus de 1.5 dCi 110 PK 4WD Prestige dus met lederen bekleding, ESP en prachtige metallic lak en zelfs dan is de Dacia Duster nog een koopje in vergelijking met de concurrenten. Hoe de Roemenen dat doen ? Simpel, door gebruik te maken oudere technologie van moederbedrijf Renault met name de vorige generatie Clio. Dure apparatuur zul je tevergeefs zoeken in de Dacia Duster maar veel testers ervaren dat als een pré: “Eindelijk een auto zonder al de overbodige fratsen”.
Helaas is de vreugde van korte duur. Boven de 125 kilometer per uur maakt de diesel niet alleen veel lawaai maar gaat ook nog eens behoorlijk zuipen. Rij je echter rustig over binnenwegen dan is de Dacia Duster wel degelijk zuinig.
Na een paar maanden gaf de stoelverstelling problemen en waggelde de bestuurdersstoel alle kanten op. Na zo’n 25.000 kilometer is de derde versnelling nauwelijks meer te gebruiken en na enige tijd later moest de complete versnellingsbak worden vervangen.
Klik voor grotere foto.
Ontstaan van roest doordat de (achter) bumper tegen de carrosserie schuurt, bij de dorpels door slijtage van de lak, roest aan de dempers (niet gevaarlijk maar ook niet fraai).
Ook de brandstofmeter werkt niet correct en ook die moest vervangen worden.
Kilometerstand | Reparatie | Kosten |
25.093 | Transmissieolie verwisselt | € 250 (garantie) |
33.413 | Versnellingsbak vervangen* | € 2750 (garantie) |
Brandstofmeter vervangen | € 1159 (garantie) | |
Frame bestuurdersstoel vervangen | € 419 (garantie) | |
52.809 | Transmissieolie verwisselt | € 250 (garantie) |
52.853 | Lampen voor vervangen | € 26,50 |
58.576 | Koppelingscilinder vervangen | € 1125 (garantie) |
* Volgens Dacia was veroorzaker de fabrieksaf gebruikte olie die verontreinigd bleek te zijn.
Natuurlijk zijn er ook positieve punten, na 100.000 kilometer ziet het interieur er nog als nieuw uit, het gebruikte harde plastic heeft ook zijn positieve kanten. Op de onverharde weg is de Dacia Duster pas echt in zijn element. Zand, modder, sneeuw, voor niets deinst de Dacia Duster terug.
Conclusie
De Dacia Duster wint onze sympathie door zijn probleemloze en goede rijeigenschappen vooral buiten de gebaande weg. Maar verspeelt een groot deel van die sympathie door de vele reparaties (weliswaar onder garantie).
Om echter alle problemen op de (goedkope) prijs af te schuiven gaat te ver, want menige veel duurdere kandidaat doet het beslist niet beter.
Lees ook:
- Dacia Logan MCV - 100.000 km test - Gewoon Goed !
- Dacia Logan MCV – 100.000 km
- Dacia Logan MCV 100.000 km
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2013 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
En nog veel meer Dacianieuws en foto’s ook op twitter en facebook.
Posted: 13 mei 2013 in Alles over de Dacia Duster Tags:1.5 dCi, 100.000 km test, 4WD, 4x4, Dacia Duster, duurtest
Merkwaardig, ik dacht dat Dacia de Duster (en andere modellen) goed had getest. Dan is zo'n schurende bumper wel een zepert en de andere problemen slaan een deuk in het imago van degelijkheid en goedkoop. Een prijs van een auto bereken je immers over een jaar of 4 gebruik. En de bevindingen zijn niet goed voor de restwaarde dus de afschrijving gaat sneller. Als je dit al onder de 100.000 km hebt , wat voor kosten krijg je dan wel niet erboven? Anderzijds gaat dit artikel over 1 auto. Komen die versnellingsbakproblemen vaker voor of is deze auto mishandeld? De Duster koop je toch niet voor de snelweg maar voor de mindere mooie wegen? In Nederland-asfaltland zal er weinig voor de Duster te scoren zijn wat betreft.
BeantwoordenVerwijderenHallo Tamme,
VerwijderenDat schuren van kunststofdelen op de carrosserie komt incidenteel voor, ook bij de Dacia Logan MCV zijn een paar gevallen bekend.
Technische problemen komen bij de Dacia Duster wat vaker voor als bij andere Dacia modellen, maar gelukkig niet in die mate, dus houden we het op een incident, maar reclame is het duidelijk niet. Wat in de beginperiode bij de Dacia Duster wel vaker voor kwam is de niet goed werkende brandstofmeter, maar het laatste jaar hoor ik daar ook geen problemen meer over.