woensdag 13 februari 2013

Dacia Duster getest in Noorwegen

Bron: tv2

Zoals we enkele weken geleden hebben gemeld is de Dacia Duster vanaf 1 januari 2013 ook in Noorwegen leverbaar.

Een test door de Noorse pers/tv kon dan ook niet uitblijven.

De vraag is natuurlijk zijn ze in Noorwegen net zo bevooroordeeld als veel journalisten en “echte” autokenners in Nederland ?

Test Dacia Duster Noorwegen 01

We hebben de goedkoopste SUV die op de markt verkrijgbaar is uitgebreid getest: Juist de Dacia Duster.

Dacia is in 1968 begonnen met het in licentie bouwen van de Renault 8, later ook de Renault 12. Van de Pickup uitvoeringen zijn er in de jaren ‘80 zelfs enkele naar Noorwegen geïmporteerd. Dacia heeft dus al een lange en vruchtbare samenwerking met Renault en samen met Nissan is de Dacia Duster ontwikkeld.

De Dacia Duster is verreweg de goedkoopste SUV op de markt maar wordt evengoed geleverd met een volledige garantie van zes jaar of 100.000 kilometer.

De Dacia Duster is ongeveer net zo groot als een Mitsubishi ASX of een BMW X1 maar dan wel veel goedkoper.

Ik had het topmodel – de Dacia Duster 1.5 dCi 110 4x4 Prestige – tot mijn beschikking.

De eerste versnelling is erg laag, duidelijk bedoeld voor off-road rijden. Hij rijdt veilig en voorspelbaar. Het veercomfort is goed, zowel op de snelweg als op onverharde wegen. Bij 100 kilometer per draait de motor iets meer dan 2000 toeren en is de auto verrassend stil.

Test Dacia Duster Noorwegen 07

Deze Prestige uitvoering is uitgerust met 16 inch lichtmetaal, lederen bekleding, getinte achterruiten, metallic lak, mistlampen, enz. Het dashboard is strak, modern en vrij van goedkope kitsch zoals houten panelen, ja het bestaat uit hard plastic, maar toch ziet het er niet goedkoop uit. Alle functies werken goed en zijn eenvoudig te gebruiken.

Vergelijk ik de Dacia Duster met de Mitsubishi ASX dan is de bagageruimte in de Dacia Duster net iets groter. Ook de ruimte op de achterbank is in de Duster net iets groter, kinderen en jongeren vinden daar een prima plek, bij zwaardere volwassenen wordt het op langere afstanden wat minder. Voorin is de ruimte royaal en ook de hoofdruimte is uitstekend. Een puntje van kritiek is de laadhoogte van de kofferbak.

De Dacia Duster zal niet gekozen worden voor zijn spannende design, maar hij heeft een modern, universeel ontwerp dat gemakkelijk in de smaak valt.

De Dacia Duster is geen racewagen maar komt prima mee met het verkeer en voor een ritje naast de gebaande paden daar draait hij zijn hand niet voor om.

Test Dacia Duster Noorwegen 04 Test Dacia Duster Noorwegen 03
Test Dacia Duster Noorwegen 05 Test Dacia Duster Noorwegen 06

Conclusie

De Dacia Duster is een echte, goedkope en ongecompliceerde SUV en geschikt voor iedereen die niet al te zeer om status geeft. Het is een uitermate effectief vervoermiddel. Je buurman zal niet meteen jaloers worden (tot hij hoort wat je er voor hebt betaald). Onder alle weersomstandigheden ben je je veilig onderweg en over de kwaliteit zegt die zes jaar garantie natuurlijk genoeg.

Lees ook:

Test Dacia Duster Noorwegen 02

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

Heb je tips, nieuws, (vakantie)foto’s, wijzigingen aan of een review over je Dacia Dokker, Duster, Lodgy, Logan of Sandero (Stepway) stuur ze naar:

email mcvjournaal

Posted: 14 februari 2013 in Alles over de Dacia Duster Tags:1.5 dCi, 4x4, Dacia Duster, Noir Nacré, noorwegen

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen