zaterdag 22 december 2012

Test Dacia Duster in winterse omstandigheden

Bron: Automarket.

We testen de Dacia Duster 1.6 16v 4x4 Lauréate met 105 pk in winterse omstandigheden.

Laten we meteen maar met de deur in huis vallen. De dieseluitvoering is aanmerkelijk beter, zowel op de weg als op onverhard.

Om de Dacia Duster offroad beter te laten presteren is de eerste versnelling erg kort gehouden, het is dan ook raadzaam om in het dagelijks leven weg te rijden in de tweede versnelling. Op de grote weg is de fut er al snel uit. De benzinemotor is eigenlijk wat te licht voor deze SUV.

Dacia Duster 1.6 16v 01

Zo zuinig als de dieseluitvoeringen zijn, zo dorstig is de benzinemotor. Deze vierwiel aangedreven Dacia Duster gebruikt onder winterse omstandigheden al snel 10 liter benzine op de 100 kilometer. Natuurlijk heeft de lage temperatuur en de besneeuwde wegen grote invloed op het brandstofverbruik maar de concurrentie zoals de Nissan Qashqai en de Skoda Yeti springen aanmerkelijk zuiniger met de brandstof om.

Binnenin de Dacia Duster heeft Dacia getracht het vele harde plastic op te vrolijken met glanzende panelen en dat is voor een deel gelukt. De bedieningsknoppen zitten vrij laag en zijn rijdend slechts op de tast te bedienen. De zit is vrij hoog, maar de stoelen zijn minder comfortabel als bij de concurrentie. Wel is de been- en binnenruimte ook achterin uitstekend en de bagageruimte is ruim voldoende.

Dacia Duster 1.6 16v 02

Het sterke punt van de Dacia Duster is nog altijd zijn prijs. Nergens krijg je zoveel auto voor zo weinig geld. Alle concurrenten zijn letterlijk duizenden euro duurder.

Hoewel de Dacia Duster in de EuroNCAP slechts drie sterren krijgt, durven wij te stellen dat de Dacia Duster voor de inzittenden een uiterst veilige auto is. De minpunten op het gebied van voetgangersveiligheid en actieve veiligheidsvoorzieningen zijn ons inziens toch wat minder belangrijk voor de doelgroep en de meeste actieve veiligheidssystemen zijn bij de Dacia Duster als optie gewoon verkrijgbaar.

Dacia Duster 1.6 16v 04

Het comfort van de Dacia Duster is gewoon goed, alle hobbels en kuilen worden uitstekend verwerkt, maar het nadeel is wel dat de koets in snel genomen bochten nogal overhelt, hoewel dat bij de 4x4 versie beperkter is als bij de 4x2. Op onverhard terrein voelt de Dacia Duster zich uitermate op zijn gemak. Dankzij de flinke bodemvrijheid en de gunstige hellingshoek komt veel verder in het terrein als zijn concurrenten.

De zichtbaarheid van de koets is goed en ook de zijspiegels zorgen voor een goed zicht, alleen de binnenspiegel is wat aan de kleine kant.

Dacia Duster 1.6 16v 06

De concurrentie van de Dacia Duster is verkrijgbaar met meer luxe en opties. Maar op de Dacia Duster zijn alle noodzakelijke opties aanwezig of verkrijgbaar. Zoals airco, ESP, elektrische bedienbare ramen en spiegels, radio-cd-speler, lederen bekleding en parkeersensoren.

Voor smaak valt te twisten, sommigen vinden de Dacia Duster uitgesproken lelijk, maar veel anderen vinden deze Dacia Duster juist het stoere uiterlijk hebben wat bij zo’n SUV hoort.

Dacia Duster 1.6 16v 05

Conclusie

+  Prijs -  Brandstofverbruik
+  Interieur -  Onvoldoende vermogen
+  Rijpositie -  Overhellen in de bochten

 

Dacia Duster 1.6 16v 07

Lees ook:

Dacia Duster 1.6 16v 08

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Dokker, Lodgy en Logan MCV vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2012 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

Feestdagen 2012

Posted: 23 december 2012 in Alles over de Dacia Duster Tags:1.6 16v, 4x4, Dacia Duster, Lauréate, Noir Nacré, offroad, test Dacia Duster

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen