dinsdag 12 juni 2012

Duurtest Dacia Duster 1.5 dCi 110 4x4

Bron: auto-motor-und-sport (vrij vertaald)

De Dacia Duster lijkt op het eerste gezicht een uitermate aantrekkelijke auto.

Een compacte, trendy SUV voor de prijs van een kleine auto.

Maar hoe doet deze Dacia Duster het tijdens een duurtest van 100.000 kilometer ?

Met de Dacia Duster heeft Dacia een model dat niet alleen aantrekkelijk is dankzij de lage prijs.

Dacia biedt deze robuust ogende SUV die bijna net zo groot is als een VW Tiguan aan tegen ongeveer de helft van de prijs van diezelfde VW Tiguan.

De Dacia Duster is niet voor niets na de VW Tiguan en de Nissan Qashqai de best verkochte SUV in Duitsland.

Dacia Duster 50.000 km 02

Wij rijden in de Prestige uitvoering, dus met o.m. airco, radio-cd-speler, mistlampen en lederen bekleding.

Dat je toch in een relatief goedkope auto rijdt, merk je aan het harde plastic en de iets te kleine stoelen die maar weinig zijdelingse steun geven, maar aan de andere kant heeft de Dacia Duster een prima instap, is hij overzichtelijk en biedt hij veel (bagage) ruimte.

De Dacia Duster stuurt zeer direct en dat is handig in de stad. Het is even wennen aan de zeer korte eerste versnelling, maar wegrijden in de tweede versnelling is geen probleem.

Koud “spijkert” de dieselmotor behoorlijk maar eenmaal op temperatuur loopt hij als een “zonnetje”.

Tot 130 kilometer per uur rijdt de Dacia Duster best comfortabel, maar boven die snelheid neemt het windgeruis en motorlawaai oorverdovende vormen aan.

Het verbruik van de Dacia Duster over de testperiode bedraagt 7.8 liter per 100 kilometer en dat is voor een SUV helemaal niet slecht.

Dacia Duster 50.000 km 03

Toch verliep de duurtest niet zonder problemen. Na 23.000 kilometer moest de versnellingsbak worden vervangen en een paar duizend kilometer later een flinke olie lekkage, oorzaak een lekkende leiding van de turbo.

Deze problemen lijken niet standaard voor de Dacia Duster te zijn maar dan ben je blij dat je drie jaar of 100.000 kilometer garantie hebt. Een probleem wat wel veel voorkomt is een haperende brandstofmeter. Oplossing, de tank na het afslaan van de brandstofslang niet verder afvullen. Door zijn prijs vergeef je de Dacia Duster dit soort eigenaardigheden snel.

Verder zijn er tijdens de test geen problemen meer geconstateerd en ook na 62.000 kilometer ziet het interieur er nog als nieuw uit en dat is een groot compliment voor de kwaliteit van het interieur.

Dacia Duster 50.000 km 04

Reacties van lezers:

  • Tot deze Dacia Duster heb ik probleemloos gereden in Honda en Kia, maar ook de Dacia Duster behoort tot deze categorie, tanken, olie verversen en lucht in banden en dat is het wel. Ik heb nog geen moment spijt van de aankoop van deze Dacia Duster gehad.
  • Zelden heb ik zo’n geweldige auto gehad als deze Dacia Duster. Het is mijn beste auto in 24 jaar.
  • Mijn Dacia Duster 1.5 dCi 110 4x4 verbruikt slechts 6,5 liter op de honderd kilometer. Ondanks dat ik op de snelweg tussen de 130 en 150 kilometer per uur rij. Defecten, nog geen enkele. Ik ben zeer tevreden.

Dacia Duster 50.000 km 01

Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV en de Dacia Lodgy vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.

Alle prijzen en specificaties en brochures 2011 vind je Hier.

Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier.

Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.

_______________________________________________________________________

Posted: 12 juni 2012 in Alles over de Dacia Duster
Tags:1.5 dCi 110, Dacia Duster, duurtest Dacia Duster, suv, VW Tiguan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten