Foto's en tekst: Frits
Op 21 mei 2010 werd de Dacia Duster aan mij geleverd door Renault Nieuwendijk in Hoofddorp. Wat ons opvalt is dat hij stiller is dan de Dacia Duster waarin wij een proefrit hebben gemaakt, hij maakt tot de 100 km ook minder lawaai dan de Dacia Logan Sedan die wij hiervoor hadden. Wel is hij wat steviger afgeveerd en lijkt hij wat strakker te sturen.
De Dacia Logan Sedan stond op Continentals en de Dacia Duster staat op Michelins. De Dacia Duster waar wij de proefrit in maakten stond op Conti’s en deze banden maken ook meer lawaai als de Michelins. De eerste week dat de wagen in ons bezit was, bleef het gemiddelde verbruik hangen op 11,8ltr/100 km iets waar wij toch wel een beetje van schrokken. De tweede week zakte het verbruik naar 8.3ltr/100km.
Dinsdag 1 juni zijn wij met de auto naar Steenwijk geweest, en bleef het verbruik steken op 7.7ltr/100km. Dit is bij lange na niet zo zuinig als wij met onze Dacia Logan Sedan 1.6 90pk reden, maar het komt al aardig in de richting van het fabrieksopgave. Echter moeten wij wel in ons achterhoofd houden dat wij nog bezig zijn met inrijden, dus niet boven de 110 km per uur geweest zijn. Wat mij tevens opviel is dat wij richting Steenwijk op de 80km wegen bij een constante snelheid van 80 km op de waarschuwingsborden langs de weg precies 80 km per uur reden. De teller had dus geen afwijking zoals de Dacia Logan Sedan had. Deze reed bij 80 op de teller slechts 74 km. Misschien verklaart dit deels het hogere toerental bij 120 km /uur.
6 juni : Op naar de Daciafandag gehouden in het Doornse Gat te Doorn.
Wederom worden we ingehaald waarna de auto voor ons blijft hangen, echter dit maal komt er ook een camera uit de kast en worden wij al rijdend gefotografeerd. Een ervaring op zich. Het benzineverbruik loopt nog steeds terug en nu met ruim 600 km op de teller staat het gemiddelde verbruik over de volledige 600 km op 7.6ltr/100km oftewel ruim 1 op 13, voorwaar een hele mooie score voor een auto van dit formaat.
Dit is een van de eerst afgeleverde Dacia Dusters in Nederland en dit had tot gevolg dat de matten nog niet aanwezig waren, deze worden nog na geleverd.
De Dacia Duster hebben wij besteld in de Lauréate uitvoering die wij met uitzondering van metallic lak zonder verdere optie genomen hebben.
Zelfs de radio hebben wij later door de dealer laten inbouwen, dit spaart namelijk de BPM en voor dat bedrag heb ik spatlappen voor laten monteren.
Half juni 2 weken vakantie dus mooi de mogelijkheid om de Dacia Duster eens uit te proberen. Op het programma staat eerst 4 dagen Veluwe, en daarna via Steenwijk door naar Winterberg Sauerland. De eerste dagen op de Veluwe reden we met 4 volwassenen, een hond en een volledig volgepakte bagageruimte. Zonder problemen raken we alle bagage inclusief een honden Bench onder het afdekzeiltje kwijt. De wagen rijd op de verharde weg nog steeds comfortabel, het lijkt wel of een volgepakte wagen nog comfortabeler is. De motor heeft kracht genoeg en wij kunnen lekker meekomen met het verkeer.
Op de camping aangekomen zijn de wegen onverhard en zanderig. Ook hier geeft de Duster geen krimp en trekt vol bepakt moeiteloos door het mulle zand. Helaas blijkt in dit geval de kleur zwart geen goede keuze. Na 4 dagen op de Veluwe vertoeft te hebben brengen wij de familie terug naar Steenwijk en rijden wij zelf door naar Winterberg. Op de Duitse Autobahn houden wij een kruissnelheid aan van 120 km per uur. Wederom valt het ons op dat wij verrassend weinig ingehaald worden. Na een klein oponthoud bereiken wij Messchede waarna wij verder gaan over de - zoals wij dat noemen - provinciale wegen. Op deze 2 baans wegen met haarspeldbochten voelt de Duster zich helemaal in zijn element, zonder moeite bereiken wij Winterberg. Onderweg worden wij opgebeld door de garage of wij na de vakantie langs willen komen voor een kleine aanpassing in de bedrading, om problemen op termijn te voorkomen. Wij maken een afspraak voor 2 juli, gelijk als wij weer thuis zijn. Op de terugweg maken wij een tussenstop aan de Hennesee, waarna wij 's-avonds de thuisreis aanvaarden.
Tijdens deze dagen hebben wij circa 1200 km gereden, deels vol bepakt, deels half bepakt, alle soorten wegen hebben wij gehad, van Autobahn, provinciale wegen, bergwegen tot zand- en grindpaden. Nergens kwamen wij met onze Dacia Duster 4X2 voor verrassingen te staan. Het gemiddelde verbruik is niet verder gezakt, maar wij hebben wel harder gereden, circa 120km/u gecombineerd met hellingen, zand- en grindpaden e.d. is 7.6ltr/100km geen slechte score.
Vrijdag 2 juli naar Renault Nieuwendijk in Hoofddorp. De auto gaat bij gelijk naar binnen en voor ik de koffie op heb is hij al weer klaar. Als de auto zo blijft rijden ben ik dik tevreden en kan ik een ieder een Dacia Duster aanraden. Ik zelf gebruik deze auto hoofdzakelijk voor mijn vakanties en mijn hobby, de fotografie, en daar is deze wagen bij uitstek geschikt voor.
Nadelen t.o.v. de Dacia Logan Sedan | Voordelen: |
Hoger verbruik | In delen neer te klappen achterbank |
Iets straffer geveerd | Grotere buitenspiegels geven meer zicht |
| Stuurt strakker |
| Uiterlijk |
Meer algemeen Dacia autonieuws vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV en de Dacia Lodgy vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vind je Hier.
Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vind je Hier.
Alle prijzen en specificaties en brochures 2011 vind je Hier.
Heel veel tips, trucs, techniek, tunen en pimpen vind je Hier
Alles over vakantie en kamperen met de Dacia vind je Hier.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten