zaterdag 5 februari 2011

Praktijktest Dacia Duster

Tekst: Andrei Nan. Foto’s: Adrian Stoicoviciu, Andrei Dinu

Met de Dacia Duster van Boedapest naar Parijs. Tja als je toch naar de Motorshow in Parijs wil, kan je natuurlijk ook meteen de Dacia Duster 1.5 dCi 110 pk uit testen.

Dacia Duster Boedapest-Parijs 01

Een rit van 4.700 km, 330 liter diesel en ruim 40 uur achter het stuur.
De Dacia Duster stuurt zeer stabiel tot zo’n 130 km p/u. Maar boven de 100 km p/u neemt wel het windgeruis behoorlijk toe.

Dacia Duster Boedapest-Parijs 02

Op de zeer slechte roemeense en hongaarse wegen gedraagt de Dacia Duster zich voorbeeldig. Ook met een hoog tempo rondt de Dacia Duster de bochten voorbeeldig en breekt pas zeer laat uit.
Op de snelwegen in Oostenrijk en Frankrijk biedt de Dacia Duster tot 130 km p/u voldoende comfort om ontspannen te kunnen rijden.

Dacia Duster Boedapest-Parijs 03

In Duitsland konden we eindelijk "vol gas", maar bij 160 km p/u is het lawaai nauwelijks meer te harden. Een kruissnelheid van 130 à 140 km p/u is dan ook aan te bevelen, als je tenminste niet "hoor gestoord" op de plaats van bestemming wilt aankomen.
Ook het brandstofgebruik neemt bij hoge snelheden explosief toe tot 9 à 10 liter per 100 km, het gemiddeld gebruik bedraagt 8 liter per 100 km, wat overigens voor een SUV nog altijd heel netjes is.

Dacia Duster Boedapest-Parijs 04

Resumerend kunnen we stellen dat de Dacia Duster ook op lange afstanden zeer comfortabel is mits je de snelheid in acht neemt.
Overal waar je komt is de Dacia Duster een bezienswaardigheid. Zelfs de franse grenspolitie was zeer geïnteresseerd.
De Dacia Duster biedt dus veel auto voor relatief weinig geld.

Dacia Duster Boedapest-Parijs 05

Meer algemeen Dacia autonieuws vindt je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Logan MCV vindt je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Sandero (Stepway) vindt je Hier.

Meer testen, nieuws en foto’s over de Dacia Duster (SUV) vindt je Hier.

Alle prijzen en specificaties 2010 vindt je Hier.

Heel veel tips, trucs en techniek vindt je Hier en alles over tuning Hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen